Fitxa tècnica
Títol original: The Primevals
Any: 2023
País: Els Estats Units
Direcció: Dave Allen
Repartiment: Juliet Mills, Leon Russom, Robert Cornthwaite, Walker Brandt, Richard Joseph Paul, Tai Thai, Kevin Mangold.
Gènere: Stop Motion. Aventures. Monstres. Acció.

Crítica
Seria realment interessant fer un “making Of del making Of” d’aquest film, ja que la història de The Primevals és realment curiosa i especial. Un film que es va començar a gestar a la fi dels anys seixanta. Després, en 1978, el director David Allen (responsable dels efectes especials de pel·lícules com Willow) es va posar més de debò, amb la idea de tirar endavant aquest llargmetratge, rodatge que es va paralitzar diverses vegades fins que, en 1999, Allen va morir, així que el projecte es va donar gairebé per acabat i abandonat. Però enguany, després d’uns mesos de rodatge i molts esforços del protegit d’Allen, Chris Endicott, finalment s’ha pogut donar per finalitzada aquesta croada.
La trama és senzilla (com gairebé tots els arguments de films de sèrie B). Un grup de científics han trobat un ieti mort, així que s’endinsaran en una expedició per a veure si poden trobar més exemplars, però, en aquest cas, vius. Una espècie de conte de Jules Verne semblant al famós llibre de Viatge al Centre de la Terra.
The Primevals és un film “clàssic” que empra un dels elements d’animació més artesanals, el conegut “stop motion”. Un claríssim exemple d’aquest art seria la pel·lícula Pinotxo, de Guillermo del toro. Un ieti animat, una societat secreta amb un instint agressiu primari, què pot sortir malament? Veient-la, em recordava a altres pel·lícules del gènere com a Invasió extraterrestre, d’Ishirô Honda. O, salvant les distàncies, a una de les millors pel·lícules de sèrie B i de la història, Humanoides de l’abisme.
The Primevals és un film realment especial, d’aquests que ja no es fan, i que recorda a aquesta època del vell Hollywood de dobles sessions, una més comercial i amb pressupost i una altra de sèrie B. Un repartiment realment estereotipat, que compleix a la perfecció amb el seu paper d’actors típics d’acció. I una història darrere de la creació de la pel·lícula que realment mereixeria una cinta pròpia. Quina gran pel·lícula és The Primevals!