- El Gran Tazón o Super Bowl són els noms amb què es coneix el partit final del campionat de la National Football League (NFL) —el principal campionat professional de futbol americà als Estats Units—, en el qual s’enfronten els campions de la Conferència Nacional (NFC) i de la Conferència Americana (AFC). Aquest 8 de febrer es van enfrontar en la LX edició.
- És una de les transmissions televisives més vistes dels Estats Units cada any. I del món. Molts músics han actuat durant les cerimònies abans del partit i al descans, la franja publicitària és la més cara de tot l’any, i el dia del partit (conegut com a Super Sunday o Superdiumenge) està considerat de facto com una festa nacional.
- Ha estat l’actuació de Bad Bunny al descans la que ha generat molta controvèrsia, però també va actuar, entre d’altres, Green Day abans del començament del partit, interpretant el seu èxit “American Idiot”, que fins i tot va patir censura en alguna de les cadenes que emetien el partit.
- I arribem a Bad Bunny. No és que m’agradi la seva música, la veritat és que no, però evidentment agrada a moltíssima gent; ha trencat tota mena de rècords en el món musical. Sóc vell, el meu temps és un altre, perdoneu-me. Però cal partir de la realitat. Els de la NFC sabien a qui volien a l’escenari i què faria. No ho van aturar.
- Fins i tot es va contraprogramar un concert alternatiu, organitzat per la gent de MAGA, que va ser vist per uns 6 milions de persones (Bad Bunny a la Super Bowl va tenir 142 milions d’espectadors, només als EUA).
- Li han tocat els nassos a Trump. La seva elecció, fins i tot abans de veure l’actuació, ja va rebre grans crítiques… per cantar en espanyol.
- I després de veure-la va publicar aquest tuit:
“L’espectacle del descans de la Superbowl va ser absolutament terrible, un dels pitjors de tots els temps. No té cap sentit, és una afronta a la grandesa d’Amèrica i no representa els nostres estàndards d’èxit, creativitat o excel·lència. Ningú entén una paraula del que diu aquest tipus, i el ball és fastigós, especialment per als nens joves que l’estan veient per tots els Estats Units i el món sencer. Aquest “espectacle” és una “bufetada a la cara” al nostre país, que està marcant nous estàndards i rècords cada dia (…). Feu Amèrica gran de nou. President Donald J. Trump.” - Potser l’opinió que tenim del poder de Trump als EUA… està una mica, diguem-ne, exagerada. És bastant més complicat d’entendre que les simplificacions en què solem moure’ns. Hi ha gent poderosa als EUA que pot plantar cara a Trump. Hi ha molta gent mobilitzant-se, hi ha eleccions que està perdent, hi ha fins i tot governadors d’alguns estats, per exemple el de Califòrnia, que parla més clar que la majoria dels nostres dirigents. No ho sé, som tremendistes i ens agrada el blanc o negre i perdre esperances.
- Ah, i els Seattle Seahawks, campions de la National Football Conference, van derrotar els New England Patriots, campions de l’American Football Conference, per 29-13, tot i que aquest assumpte ha preocupat molta menys gent.


