Si bé normalment aquest espai és per a fer crítiques i opinions cinematogràfiques, quina millor manera per a acomiadar el 2023 que un top de les seves millors pel·lícules?
Vull aclarir abans de començar que, com el seu nom indica, aquest top és de les pel·lícules estrenades a Espanya en 2023, és a dir, per exemple, Poor Things, de Lanthimos s’estrena al gener, per tant, queda fora.
Evidentment, és un llistat completament subjectiu i personal. El meu propòsit és el de donar a conèixer les que jo considero millors d’enguany, per a així servir, potser, com a font d’informació, o d’entreteniment, per a curiosos i curioses.
Dit això, comencem amb el top:
20. 20.000 ESPECIES DE ABEJAS
Direcció: Estibaliz Urresola Solaguren
Crítica de 20.000 Espècies d’Abelles: Al costat de la Sociedad de la Nieve, sens dubte la pel·lícula espanyola de l’any. Coco té 8 anys i no se sent identificada quan la seva família li diu Aitor. No es reconeix en aquest nom ni encaixa en les expectatives i mirades dels altres. La seva mare, en una crisi en la seva relació i emocional, anirà al costat dels seus fills de vacances a casa de la seva mare al poble. Un estiu que posarà a prova els dubtes de diverses generacions de dones.
On puc veure-la? Actualment està disponible en Movistar Plus.
19. MISIÓN IMPOSIBLE: SENTENCIA MORTAL – PARTE 1
Direcció: Christopher McQuarrie
Crítica de Misión Imposible: Sentencia Mortal – Parte 1: Si bé la trama és bastant simple, ja que Tom Cruise i el seu equip han de localitzar una nova arma abans que caigui en mans alienes i destrueixi la humanitat, igual que amb Top Gun: Maverick, tornem a veure una pel·lícula d’acció pura i dura, sense pretensions ni elitismes. 163 minuts que, almenys a mi, se’m van passar volant. Cruise es realça com un dels millors actors d’acció de la història, fent el que tots ja sabem que farà: córrer, escapar, saltar i, ara, fins i tot llançar-se per un barranc mentre condueix una moto. Semblarà una idiotesa, però, Missió Impossible és una de les millors sagues de la història del cinema? Veient com van els remakes últimament, jo no ho descartaria…
On puc veure-la? Actualment no està disponible en cap plataforma.
18. UPON ENTRY (LA LLEGADA)
Direcció: Alejandro Rojas, Juan Sebastián Vasquez
Crítica d’Upon Entry: En aquest thriller de 72 minuts, coneixem a una parella, Diego i Elena. Aquest matrimoni civil es dirigeix als Estats Units per a començar una nova vida, però tot es torçarà en entrar en la zona d’immigració. Tots dos seran sotmesos a durs interrogatoris, a vegades fins i tot arribant als límits de l’absurd, en els quals els agents de duanes intentaran descobrir si aquesta parella (un veneçolà i una catalana) té algun secret ocult.
On puc veure-la? Actualment està disponible en Movistar Plus.
17. LIVING
Direcció: Oliver Hermanus
Crítica de Livingy: He tingut molts dubtes amb la posició d’aquesta pel·lícula, ja que sens dubte és de les millors, però ho és perquè és un “remake” d’una de les grans pel·lícules de la història del cinema: “Ikiru” de Kurosawa. Per tant, el seu lloc en aquest top s’ha vist perjudicat, perquè he preferit premiar als films que no són remakes o adaptacions. La trama tracta sobre un vell funcionari, al qual li detecten un càncer terminal, i li notifiquen que ja només li queden sis mesos de vida. Una oda a la vida i a viure el moment sota els trens i el Londres dels anys 50.
On puc veure-la? Actualment està disponible en Filmin.
16. UNA BONITA MAÑANA
Direcció: Mia Hansen – Løve
Crítica de Una Bonita Mañana: Seguim la vida de Sandra, una traductora que viu a París al costat del seu pare, un ancià que sofreix una malaltia degenerativa. Un dia, mentre és al parc amb la seva filla de vuit anys, es trobarà amb un amic, Clément, amb el qual començaran un romanç. Tot això a gratcient que Clément ja té un fill i una relació.
On puc veure-la? Actualment està disponible en Movistar Plus.
15. SALTBURN
Dirección: Emerald Fennell
Crítica de Saltburn: Una pel·lícula que ha arribat a la fi d’any de la mà de la directora guanyadora de l’Oscar: Emerald Fennell. En aquest cas ens trobem davant d’un thriller ple de tensió i repulsió per totes dues parts. Un El Talent de Mr. Ripley modern dins dels paratges de Saltburn (el tremend castell de la família de Fèlix, interpretat per Jacob Elordi) Un estiu inoblidable i un lloc de somni del qual Oliver no voldrà anar-se’n mai.
On puc veure-la? Actualment està disponible en Amazon Prime.
14. THE QUIET GIRL
Direcció: Colm Bairéad
Crítica de The Quiet Girl: Ens remuntem als anys 80 a la Irlanda rural. Cáit és una noia callada i introvertida que s’ha criat en una família pobra amb un pare conflictiu i addicte. A causa d’uns certs problemes econòmics, Cáit anirà a passar l’estiu a casa d’uns parents llunyans. La família Kinsella són una família exemplar, que cuidaran amb tot el seu amor a la petita protagonista. Gràcies a ells, descobrirà una nova manera de viure lluny de la repressió de la seva família.
On puc veure-la? Actualment està disponible en Movistar Plus.
13. EL TRIANGLE DE LA TRISTESA
Direcció: Ruben Östlund
Crítica d’El Triángulo de la Tristeza: Un iot de luxe amb uns hostes realment hipòcrites i un capità marxista que es nega a sortir de la seva cabina. Una forta tempesta provocarà una subversió dels esdeveniments, i que la comoditat i confort d’aquests rics es vegi en perill. Una forta crítica al món de la moda i a la superficialitat de les classes altes.
On puc veure-la? Actualment està disponible en Movistar Plus.
12. TÁR
Direcció: Todd Field
Crítica de Tár: Ens endinsem en la vida d’una de les millors directores d’orquestra, Lydia Tár. Una directora deïficada, que està en el seu millor moment i que es disposa a gravar una simfonia. Progressivament, aquest gran personatge anirà mostrant trets humans com la feblesa, o la necessitat de ser respectada i volguda, provocant que aquesta gran simfonia es vagi torçant, afectant fins a les màximes conseqüències a la seva directora.
On puc veure-la? Actualment està disponible en Movistar Plus.
11. SPIDER-MAN: CREUANT EL MULTIVERS
Direcció: Joaquim Dos Santos, Justin K. Thompson, Kemp Powers
Crítica de Spider-Man: Cruzando el Multiverso: Anem amb l’animació de l’any. Si bé Spider-Man: Un nou Univers va ser una pel·lícula realment precursora en un nou model d’animació. En aquesta seqüela, no és tan sols les formes, sinó la història en si, que és realment atractiva per a tots els públics i que atrapa a l’espectador. Una pel·lícula que juga amb els multiversos, o els universos paral·lels (ja m’he perdut amb tantes coses en Marvel), i que està plena de referències per als més escèptics dels còmics. En aquesta, es crearà una espècie de superequip de “Spider-Mans” que intentaran tornar a la seva realitat abans que l’univers col·lapsi.
On puc veure-la? Actualment està disponible en Disney Plus.
10. LES VUIT MONTANYES
Direcció: Felix Van Groeningen, Charlotte Vandermeersch
Crítica de Las Ocho Montañas: Una història d’amistat i de superació. Bruno és un home que ha estat criat entre muntanyes, allunyat del món, mentre que Pietro és un noi de ciutat amb una casa d’estiu on viu Bruno. Pietro viatjarà per a trobar-se a si mateix i el seu lloc en el món, al contrari que Bruno, que es mantindrà fidel a la seva muntanya i a la seva vida. Tots dos amics s’aniran trobant al llarg dels anys per a recordar les seves arrels i per a enfrontar-se a un futur incert.
On puc veure-la? Actualment està disponible en Filmin.
9. FALLEN LEAVES
Direcció: Aki Kaurismäki
Crítica de Fallen Leaves: Una pel·lícula que ha arribat a finals de desembre i que sens dubte ha sorprès, tant a crítica com al públic. Un film realment curt,1 h 20 min, que es passen realment de pressa. Una relació amorosa entre una dona treballadora, amb problemes per a arribar a fi de mes, i un alcohòlic. Unes converses que poden sorprendre, però que sens dubte estan realment bé, igual que la gamma cromàtica i les imatges de tot el film. Uns paisatges realment bruts i tristos, però és en aquesta desolació on Kaurismäki ens mostra un indici de llum i d’esperança a través dels ulls dels nostres dos protagonistes.
On puc veure-la? Actualment no està disponible en cap plataforma.
8. ANATOMIA DE UNA CAÍDA
Direcció: Justine Triet
Crítica de Anatomía de una Caída: Parlarem de la guanyadora a millor pel·lícula en el festival de Canes. Un altre llargmetratge que tracta sobre un judici, en aquest cas per l’estranya i sospitosa mort de Samuel. Els dos únics testimonis són el seu fill Daniel, que és un nen cec, i la seva esposa Sandra, una famosa escriptora alemanya. Ràpidament, Sandra es convertirà en la principal sospitosa del cas. En el judici per homicidi, s’exposaran tots els draps bruts de la parella i es posarà en dubte tots els aspectes de la parella que, sens dubte, no era perfecta.
On puc veure-la? Actualment no està disponible en cap plataforma.
7. VIDAS PASADAS
Direcció: Celine Song
Crítica de Vidas Pasadas: Celine Song debuta en aquest film amb tocs autobiogràfics que uneix a la perfecció el cinema coreà i l’estatunidenc. Nora i Hae Sung són dos nens que mantenen una forta amistat. Un dia es veuen obligats a separar-se, ja que Nora se’n va al Canadà. Anys després es retrobaran a Nova York. Un film que destaca pels seus silencis i per la interpretació dels seus tres protagonistes. Una pel·lícula que no cau en la “típica comèdia romàntica” i que mostra una gran serietat i respecte per tots dos personatges, tant els femenins amb els masculins. Sens dubte, una de les sorpreses de l’any.
On puc veure-la? Actualment no està disponible en cap plataforma.
6. LA SOCIEDAD DE LA NIEVE
Direcció: J.A. Bayona
Crítica de La Sociedad de la Nieve: El director de Lo Imposible i Un Monstruo Viene a Verme ens porta ara la famosa història del grup de rugbi estrellat en 1972 als Andes. Si bé és impossible no veure la relació amb el film Viuen!, de 1993, en aquesta pel·lícula Baiona es consagra en la que és (o almenys per a mi) la seva millor pel·lícula. Un llargmetratge que demostra un gran respecte pels esdeveniments i per totes les persones que es van veure immerses en semblant tragèdia. Atrapats en un dels entorns més hostils i inhabitables del planeta, aquests 29 passatgers que han sobreviscut a l’accident, es veuran obligats a sobreviure com bonament puguin amb l’esperança que, algun dia, els rescatin.
On puc veure-la? Actualment està disponible en Netflix.
5. KILLERS OF THE FLOWER MOON
Direcció: Martin Scorsese
Crítica de Killers of the Flower Moon: Ambientada en els anys 20, veiem com una tribu de natius, els Osage, ha fet fortuna gràcies a “l’or negre”, el petroli. A poc a poc, els homes blancs aniran cometent crims atroços, així com casant-se amb les dones Osages per a poc a poc anar-los robant totes les seves riqueses. Gran actuació de DiCaprio (que sorprèn una mica en ser un personatge tan curt de mires i influenciable) i una magnífica Lily Gladstone, que possiblement és el millor personatge femení que ha escrit Scorsese.
On puc veure-la? Actualment no està disponible en cap plataforma. Però és d’Apple TV.
4. ALMAS EN PENA DE INISHERIN
Direcció: Martin McDonagh
Crítica de Almas en pena de Inisherin: Tot comença quan Colm (Brendan Gleeson) li diu a Padraic (Colin Farrell) que ja no vol ser més el seu amic. Padraic és una bona persona, però és un personatge realment simple, sense ambicions ni aspiracions, mentre que Colm, que ja comença a ser un home vell, vol passar els últims anys de la seva vida component, ja que vol deixar alguna cosa per a la posteritat. Martin McDonagh ens presenta un relat realment íntim i bonic que planteja diverses preguntes: què és l’amistat?, què fer amb el nostre temps de vida?
On puc veure-la? Actualment està disponible en Disney Plus.
3. DECISION TO LEAVE
Direcció: Park Chan-wook
Crítica de Decision to Leave: Park Chan-wook (director d’Oldboy) ens presenta aquest apassionant i intrigant thriller. Un detectiu, Hae-Joon, s’endinsarà en tota una recerca sobre una estranya mort d’un home en una muntanya. És aquí quan coneixerà a l’esposa, una dona que li despertarà tota mena de sentiments que faran que tota la investigació perilli. Un film amb similituds a Memories of Murder de Bong Joon-ho, que continua demostrant que el cinema coreà segueix en plena forma.
On puc veure-la? Actualment està disponible en Movistar Plus.
2. OPPENHEIMER
Direcció: Christopher Nolan
Crítica d’Oppenheimer: En aquest cas, en forma de biopic, Nolan torna a recuperar aquest cinema seriós i ambiciós que semblava haver perdut en Tenet. Amb una posada en escena formidable, així com el guió basat en el llibre: Prometeu americà: El triomf i la tragèdia de J. Robert Oppenheimer, Nolan ens ensenya el que per a mi és l’actor de l’any, Cillian Murphy en una actuació formidable al costat dels seus companys de repartiment igualment estel·lars.
També el fenomen Barbenheimer ha estat una de les sorpreses de l’any, i cal dir que, per al cinema en general, ha estat tota una benedicció, veient com han anat les taquilles enguany. Un film de primers plans que demostra l’important que és tenir un bon guió.
A la ment em ve la frase de Sting en la cançó Russians: Com puc salvar al meu nen de la joguina mortal d’Oppenheimer?
On puc veure-la? Actualment no està disponible en cap plataforma.
1. BABYLON
Direcció: Damien Chazelle
Crítica de Babylon: El director de La La Land, ens mostra ara el Hollywood dels anys 20, i el seu pas al cinema sonor. Seguim als personatges de Margot Robbie i de Brad Pitt, i és aquí quan veiem el dualisme que es genera entre tots dos; ella és una jove ambiciosa i amb afany per triomfar, mentre que ell és un actor al qual els seus millors anys ja han passat.
Si bé la pel·lícula va ser un desastre en taquilla, i es va vendre com alguna cosa que no era, una crítica a Hollywood, crec que, sens dubte, serà una d’aquestes pel·lícules que al llarg dels anys serà recordada.
On puc veure-la? Actualment està disponible en Amazon Prime.